Stress in Coronatijd, hoe kun je daarmee omgaan?

Deze Coronatijd zorgt voor veel stress, gepieker, onzekerheid en…..(vul maar in)


Een heel ander dagritme, thuiswerken, “homeschooling” al dan niet met kleine kinderen, geen sport of andere hobby en sinds kort zelfs een avondklok. Hoe kun je in deze tijd je gedachten nog verzetten? Overal word je aan Corona herinnerd. Je hoeft alleen maar om je heen te kijken en je ziet mondkapjes. In wat voor surreële wereld leven we eigenlijk?


Hoe kun je zo goed mogelijk omgaan met deze periode?


In deze blog noem ik een aantal signalen die er bij jou op kunnen duiden dat je last van (Corona) stress hebt. Vervolgens geef ik wat tips hoe je ermee om kunt gaan.


Herken jij één van de volgende signalen?

  • Je bent snel afgeleid, je vergeet veel, je piekert veel. Je concentratie is al langere tijd veel minder dan je van jezelf gewend bent.

  • Je bent vermoeid, je sleept je door de dag heen. Je voelt je gespannen, rusteloos of opgejaagd.

  • Je slaapt slecht of juist veel meer dan anders. En dan nog voel je je niet uitgerust.

  • Je hebt een kort lontje. Bent snel aangebrand en hebt sneller aanvaringen.

  • Je hebt moeite om je te concentreren; zelfs een boek of krant lezen lukt niet meer.


Hoe kun je deze stress wat verminderen?

  • Realiseer je dat je niet de enige bent die hier last van heeft. Je bent dus niet anders of vreemd!

  • We leven in een vreemde tijd; het is daarom niet raar om zo nu en dan onzeker of angstig te zijn. Erken dit gevoel en laat het maar toe, wees hierin niet veroordelend naar jezelf.

  • Zoek steun bij vrienden, familie, buren en praat over je gevoelens.

  • Zorg goed voor jezelf. Zoek afleiding als je gestrest of bang bent. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen. Of maak muziek, zing, dans. Dat kan allemaal binnenshuis zonder dat iemand je hoeft te zien. Een paar minuten kunnen je al weer een hele andere vibe geven.

  • Goed voor jezelf te zorgen is ook: je weerstand op peil houden of verbeteren. Probeer gezond en gevarieerd te eten. Slaap voldoende en ga elke dag even naar buiten als dat kan.

  • Bedenk eens voor jezelf welke activiteit je nog meer afleiding en ontspanning kan geven. Puzzelen, kleuren, spelletjes, bakken, knutselen. Pak die klus in huis aan die al zo lang op je to do list staat.

  • Wissel thuiswerken af met ontspanning. Plan een koffie- en lunchpauze in. Wanneer je veel online werkt, doe dan elke 20 minuten een korte lichaamsoefening. Kijk even weg van het scherm en beweeg wat ledematen. Op internet staan veel korte oefeningen waardoor je lichaam weer even kan resetten.

  • Voel je je opgejaagd of onrustig en vind je het moeilijk om te ontspannen? Probeer dan een paar ademhalingsoefeningen. Ga 5 minuten zitten of liggen en adem een aantal keer diep in en uit. Op internet staan veel ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Zoek er een paar uit die jij leuk vindt. Des te groter de kans dat je deze blijft doen.

  • Vul een pot, blik of trommel met “dankbaarheidsbriefjes”. Schrijf elke dag 1 of 2 leuke of positieve dingen op. Dat mag ook iets kleins zijn; het lekkere koekje bij de koffie, dat leuke appje van een vriend(in), een lekkere wandeling. Op het moment dat je wat minder in je vel zit, kun je een briefje pakken en kijken wat er op staat. Grote kans dat je weer gaat glimlachen en weer verder kunt. Dankbaarheid maakt het leven waardevol!

  • Zo zijn er natuurlijk nog veel meer tips en adviezen om deze tijd te overleven. Doe vooral wat goed voor jou is!


En dan misschien wel de allerbelangrijkste tip :

Zorg dat je een vaste dagelijks routine hebt, juist wanneer je thuiswerkt en/of aan huis gebonden bent.


En tot slot: er is een klein voordeel aan deze Coronatijd: het is maar tijdelijk!

37 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven