5 tips om je goede voornemens de baas te blijven


Maak je goede voornemens niet te groot! Zorg dat ze reëel en behapbaar blijven.

Lees hieronder 5 tips, waarvan ik vaak hoor dat de 4e vaak het meest behulpzaam is.

5 tips om je goede voornemens vol te houden:

  1. Om te beginnen: beperk je tot 1 of 2 goede voornemens. Zorg dat je niet teveel tegelijk wilt. Ga bij jezelf na: wat zijn mijn onderliggende verlangens/waarden. Kijk nog eens aan de metafoor van mijn vorige blog over de ijsberg. Wat zit er onder de waterlijn…………Als je weet wat je onderliggende waarden en verlangens zijn, kun je ook bewuster kiezen voor wat jij belangrijk vindt. Denk eerst echt na over waarom je iets wilt veranderen, zodat je vanaf het begin gemotiveerd bent.

  2. Hoe zijn je voornemens geformuleerd? Ik wil (niet) meer…. Ik wil graag …. Er is niets mis met willen, maar het kan ook gespannen maken; ik moet en ik zal. Het wordt dwangmatig en je voelt zoveel druk dat het alleen daardoor al bijna niet lukt. Formuleer je goede voornemens anders. Ik ga…… ik doe….. elke dag maak ik……etc. Even geen willen of moeten, maar wel een actief werkwoord….

  3. Check bij jezelf: wil je dit vooral vanuit je hoofd; ik moet…. Of vanuit je hart. Pak een moment van rust. Neem er een kop thee bij. Kom uit je hoofd. Probeer eens te voelen. En als je dat lastig vindt, leg je handen eens op je buik. Concentreer je op je ademhaling. Adem naar je handen toe. En voel nog eens. Wat zegt je gevoel nu? Wat is je verlangen. Voel je al iets? Hoe zou het voor je zijn om je goede voornemen te verwoorden vanuit het verlangen dat je erbij voelt?

  4. Schrijf op wat je verlangen is en hoe je denkt dit te kunnen bereiken. Wie of wat heb je daarvoor nodig? Tip; houd een dagboekje bij, ook als je daar niet zo van bent. Waarom? Op het moment dat je iets aan het papier toevertrouwt, wordt het ook moeilijker om dat te vergeten. Zo werkt ons brein; je gedachte en verlangens worden tastbaarder. Maar ook: door te schrijven wordt een deel in je brein geactiveerd. Er is een krachtige verbinding tussen hoofd en hand (in de neuropsychologie ook wel neuro musculaire verbinding genoemd). Wanneer je schrijft, wordt je onderbewuste brein geactiveerd en gaat aan het werk. Je brein staat aan en gaat nadenken over het hoe, wat en waarom. En gaat dan bijna als vanzelf aan de slag. Je voelt ruimte! En daarmee ontstaan mogelijkheden om je doel te behalen.

  5. Ga aan de slag. Doe, ervaar en vooral: wees mild voor jezelf!

En vraag ook gerust de hulp van anderen daarbij. Alleen ga je sneller, samen kom je verder!

En nu jij…

Heb jij nog tips, ideeën, ervaringen? Wat heeft jou geholpen? Wat wil je graag delen met mij?

Ik zie uit naar je reacties hier of op: info@wham-coaching.nl

Ik wens je een hoopvolle, inspirerende en gevoelvolle week toe.

5 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven